مولانا مي گويد

۸۹ بازديد

مولانا  مي گويد در زمان خلافت عُمَر بن خطّاب، شهر دچار آتش سوزي مهيبي شد بطوري كه سنگها هم همانند چوب خشك مي سوختند.
 آتش چنان تيز و خشمگين بود كه نيمي از شهر را فرا گرفته بود. حتي آب هم نمي توانست حريف آن شود
 هر چه مردم مشك هاي آب و سركه را بر سر آن ريختند اثري نكرد و بلكه بر تيزي و خروش آن افزود. 
مردم ناچار نزد عُمَر آمدند و سبب آن را پرسيدند. عُمَر گفت: اين آتش چيزي نيست مگر برخاسته از بُخل و آزمندي شما!
 آب و سركه اي كه روي اين آتش مي ريزيد سود نمي بخشد. اين كار بيهوده را رها كنيد و به جاي آن برويد به بينوايان كمك كنيد.
 مردم گفتند: ما مردمي جوانمرد و بخشنده ايم و همواره به بينوايان كمك كرده ايم. عُمَر گفت: اين بخشش هايي كه مدعي آن هستيد همه از روي رنگ و رياست و نه از بهر خداست.
 در احسان و بخشش بايد دو چيز را مراعات كنيد: يكي آنكه مال را به غيرِ مستحق ندهيد.
 دوم اينكه بايد فقط براي رضاي حق، احسان كنيد و نه از روي ريا                           قرآن كريم نقش انسان را دربلاياي طبيعي و بعضي از حوادث تكويني مانند سيل، زلزله، طوفان و صاعقه و...  يادآور شده و آنها را به اعمال انسان‌ها نسبت داده
 براي نمونه(در سوره حج آيه ۴۵) مي فرمايد: «چه بسيار شهرها و آبادي‌هايي كه آنها را نابود و هلاك كرديم در حالي كه (مردمش) ستمگر بودند».
همچنين (در سوره بقره آيه ۲۰۵) از نابودي مزارع و حيوانات به دست انسان ها و فسادي كه نتيجه طبيعي چنين رفتارهايي است پرده برمي دارد:
«و اذا تولّي سعي في الارض ليفسد في الارض و ليهلك الحرث و النسل و الله لا يحب الفساد»
 هنگامي كه روي بر مي‌گردانند، در راه فساد در زمين كوشش مي‌كنند و باغات و مزارع و چهارپايان را نابود مي‌سازند با اين‌كه مي‌دانند خدا فساد را دوست نمي‌دارد.
لازم است نكته اي را در پايان اين يادداشت يادآور گردم و آن اينكه:
اين بلاها نتيجه مستقيم عملكرد ناصواب برخي افراد سودجو(مثل جنگل خواران و كوه خواران و مسئولان نالايق ما و بي توجه به امور شهرسازي و كشورداري و فقدان سياست هاي پيشگيرانه و...) است كه موجب اين همه فجايع شده وخواهد شد
اما در اين ميان افراد بي گناه و مستضعف هستند كه معمولا قرباني هوسهاي سيري ناپذير عده اي ناانسان و بي لياقت مي شوند‌.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.